Волинський Центр Слуху і Мови Medincus

Цифровий коректор мови

Ефективна допомога людям, що заЇкаються 

Заїкання – це дефект  мовлення, що найбільш часто зустрічається і незважаючи на численні дослідження цього розладу, його етіологія до кінця не визначена. Вважається, що цей дефект проявляється у 1% популяції, в більшості випадків у хлопчиків. 

Більше 30 років в лікуванні  заїкання застосовують різноманітні  електронні пристрої. Найбільш популярним є пристрій, який використовує зворотній зв’язок із затримкою сигналу (delayed auditory feedback – DAF (ДАФ)).

За допомогою ДАФ пацієнт із заїканням чує свій власний голос, але із запізненням – це спонукає говорити тихіше, що впливає на відновлення плавності мови. Ефективність ДАФ залежить від застосованої затримки. Чим більше затримка, тим мова більш вільна і стрімка. При великих затримках мова стає, однак, неприродньою  і монотонною. Після досягнення достатньої швидкості мови при великих затримках, тимчасова затримка поступово зменшується, поки не відновиться стрімкість мови при нормальному темпі розмови. ДАФ не вимагає спеціального тренування і логопедичної терапії. Методика ефективна  у дітей шкільного віку та у дорослих.

Новий метод, який використовується в терапії заїкання – це зворотній зв’язок з переміщенням частоти (frequency – shifted auditiry feedback – FAF (ФАФ). Пацієнт чує через слухавки  свій власний голос, підвищений або знижений, зазвичай на  1/3 октави. Перевага ФАФ – уповільнює темп мови, крім того його добре переносять особи, які не сприймають ДАФ. ФАФ часто використовується разом з ДАФ, оскільки ці два методи взаємно збільшують свою ефективність. 

Інститут фізіології і Патології Слуху  у співпраці з Гданьським Політехнічним Інститутом та Університетом Dalhousie (Halifax, Canada) розробили і ввели в клінічну практику метод терапії заїкання, заснований на цифровій корекції мовлення. Цей  пристрій здатний підбирати різні періоди тимчасової затримки і частотні зміни в різних комбінаціях. Інтервал затримки становить від 0 до 320 мс, період зміни від 0 до 4/5 октави. Акумулятор пристрою заряджається від мережі, його розмір дозволяє вміститися в кишені. Підбір коректора мови повинен бути ретельним, а використання – систематичним. Початкові результати проведених досліджень в Інституті фізіології і Патології Слуху показали, що 85% пацієнтів, завдяки апарату, відмічають поліпшення швидкості мови, при цьому 75% пацієнтів відмітили поліпшення швидкості мови, як дуже дуже хороший або відмінний. Підвищення швидкості мови є не єдиним ефектом застосування коректора. Навіть ті пацієнти, у яких результат швидкості мови оцінювався, як добрий або задовільний, зізнавалися, що застосування коректора надає їм самовпевненість і знижує страх в процесі бесіди. Тому вони за бажанням контактують з людьми і уникають громадської  ізоляції.

Систематичне застосування пристрою може бути тренажером при спілкуванні, і призвести  в результаті  до підвищення якості мови без коректора.

Можливе застосування зазначеного методу у пацієнтів рекомендовано з  5-річного віку.

Протипокази  до використання цього методу:

1. важка втрата слуху,

2. хронічне захворювання зовнішнього та середнього вуха,

3. епілепсія,

4. запаморочення,

5. вушні шуми,

6. психоневрологічні хвороби.

Налаштування коректора відбувається в умовах 3-денної госпіталізації. Під час перебування в стаціонарі для пацієнта розробляється, також, схема терапії,  яка включає: логопедичне  і психологічне лікування, вправи з цифровим коректором мови і аудіо-психо-лінгвістичну стимуляцію (Метод Томатіса), яка покращує здатність контролювати мову.

Застосування Цифрового Коректора Мови складається з декількох етапів:

Показати пацієнтові  пристрій  і пояснити принцип дії.

Налаштування пристрою включає п’ять кроків  і  враховує:

 – Побажання пацієнта. Застосоване налаштування не повинно його втомлювати і пацієнт може прийняти її чи ні. Комфорт пацієнта – це найважливіший показник, навіть якщо спостереження терапевта показують, що при іншому налаштуванні пацієнт говорить краще;

 – Оцінку ефективності пристрою в процесі читання у присутності терапевта;

 – Оцінку ефективності пристрою під час короткого діалогу з пацієнтом;

 – Оцінку ефективності при спробі пацієнта розповісти будь-яку коротку історію.

Можливий прокат коректора, щоб пацієнт зміг перевірити його ефективність в різних життєвих ситуаціях. Важливо, щоб пацієнт користувався коректором в найважчих і відповідальних для нього умовах (напр. школа, ВНЗ, магазин). У початковому періоді  коректор необхідно носити мінімум 3 – 5 годин. Поступово час носіння має збільшуватися.

Оцінка поліпшення швидкості мови пацієнта виконується знову через 6, 12 і 18 місяців використання коректора.