Cлухове виховання
Слухове виховання – це можливість розвитку вміння спілкування твоєї дитини.
«Я хочу, щоб гнучкий язик сказав все, що подумає голова»
Мова є основним засобом, що для встановлення і підтримки контактів між людьми. Її правильний розвиток залежить від багатьох факторів, але добрий слух має найбільше значення в процесі становлення вербального спілкування.
Що таке слухове виховання?
Це ряд дій, основаних на активації залишків слуху дитини і розвитку здатності їх використання для кращої орієнтації в оточенні і для розвитку мови. Перші три роки життя – це період найбільшої готовності до асимілаціі мови слуховим шляхом. Сучасні діагностичні методи, які застосовуються в медицині, дозволяють розкрити дефекти слуху вже в новонародженому періоді і заздалегідь забезпечити дитину відповідним слуховим апаратом. Цей момент і роль батьків дуже важлива для перебігу реабілітації. Саме батьки є гідами дитини в новому світі звуків, а їх дії повинні зосереджуватися на передачі дитині різноманітних слухових стимулів. Поведінка батьків має бути цілеспрямованою, продуманою і має дати можливість дитині асоціювати звуки з явищами, які їх викликають. Поведінка батьків не може бути обмеженою певним числом слухових вправ, а вона повинно бути стабільною підставою для формування слухової чутливості дитини. Такий підхід дає можливість досягти наступні цілі слухового виховання:
зацікавленість дитини світом звуків,
визначення різних аспектів звуків,
визначення мови на слуховому шляху,
розвиток мови і звукової мови.
Така поведінка дає дітям з порушенням органу слуху можливість повноцінного розвитку, ігри з чуючими однолітками і в майбутньому участі в загальній системі освіти. Основою слухового виховання є підвищення чутливості на оточуючі звуки, джерелами яких можуть бути:тварини,
транспортні засоби,
різноманітні дії (вбивання цвяхів, вкладання тарілок, стукіт у двері і так далі),
інструменти,
людські звуки (плач, сміх, кашель, хропіння),
природа (шум дерев, дощ, буря, струмок і так далі).
Раннє слухове виховання це також тренування вербального слуху. Необхідно ввести в оточення дитини мову, спів і музику. Слід дбати про те щоб мова була правильною, чіткою, з наголосами та відповідною інтонацією. Не слід побоюватися, особливо на початковому етапі реабілітації, «мови тіла», тобто різних жестів і поводжень, що підкреслюють сенс висловлювання. Слухове виховання – це заплановані вправи з використанням інструментів. Метою вправ є підготовка маленької дитини до дослідження слуху в «вільному полі». Перші ігри спрямовані на навчання дитини реакції на звук різних інструментів. Потім слід навчити шукати джерела звуку і дізнаватися такі його якості, як висоту, напругу, довжину, число і темп акустичних явищ. Слухове виховання ґрунтується на безсловесному і словесному матеріалі. Це основа аудитивно-вербального методу, остаточною метою якого є розвиток звукової мови дитини з дефектом слуху. Кожна нечуюча дитина, яка має слуховий апарат або імплант, може благоприємно пройти через наступні етапи слухового виховання і спілкуватися з оточенням за допомогою мови. Основні умови успіху – ранній діагноз, застосування відповідного слухового протеза, відсутність додаткових дисфункцій розвитку дитини і систематичне виконання реабілітації.